יום שלישי, 11 בפברואר 2020

הנדסה אוירונאוטית מאמר כללי בנושא

ענף ההנדסה שעוסק בפיתוח סוגים שונים של כלי טיס הופך להיות יותר ויותר רלוונטי גם עבור התעשייה הקלה והכבדה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את התחום הזה של הנדסה וכיצד הוא בא לידי ביטוי בסוגים שונים של מוצרים
המקצוע של הנדסה אוירונאוטית עוסק במקור בפיתוח ותחזוקה של כלי טיס. על הרקע הזה, אפשר להבין מדוע מדובר על מקצוע ועל תחום שמזוהים עם התעשייה הצבאית. 
עם זאת, יש כיום יותר ויותר גופים בענפי התעשייה הקלה והכבדה שנהנים מהיתרונות של הנדסה כזו גם במישור אזרחי לחלוטין. לכן מעניין לבדוק לעומק מה מאפיין את הענף וכיצד אפשר לנצל את התכונות שלו בהשוואה לתחומי הנדסה אחרים.

למה בענפי התעשייה משתמשים בעקרונות הנדסה?

ראשית, הנדסה אוירונאוטית היא למעשה תת-ענף של ההנדסה. ההבדל הוא שהנדסה יכולה לעסוק במגוון רחב של נושאים ותחומים, בעוד ספציפית לגבי הנדסה אוירונאוטית מדובר על פיתוח שיטתי של כלי טיס. מלבד מטוסים, במסגרת התמחות בהנדסה כזו ניתן למשל לפתח גם לוויינים, חלליות ומערכות ייחודיות.
שנית, התחום של הנדסה אוירונאוטית רלוונטי לתעשייה הקלה והכבדה בגלל שהוא רב-תחומי. מלבד פיתוח כלי הטיס, בתחום הזה משתדלים לשלב בין מדעים מדויקים וניהול פרויקטים. ברקע, יש גם אפשרות של הקצאת ידע רלוונטי לכל סוג של כלי טיס בנפרד ושימוש בטכנולוגיות אחרות. לאחר מכן, ניתן לנצל את התכונות של הנדסה אוירונאוטית כדי לבחון את האיכות של תוצר הפיתוח. 

פרמטרים לבדיקת איכות התוצר

השאלה המעניינת היא כיצד בוחנים את איכות התוצר של הנדסה אוירונאוטית. בגלל שתחום הנדסה כזו דורש מידה לא מבוטלת של משאבים, כסף וזמין, צריך להשקיע גם בבדיקת האיכות ובבקרת המוצרים החדשים. בתעשייה הקלה והכבדה למשל, יש כמה פרמטרים שיכולים לעזור לבצע בדיקה כזו:
א. יעילות – יעילות של פיתוח נמדדת בטווח הקצר והארוך. בטווח הקצר, הפיתוח אמור לספק מענה מדויק לאפיון של הפרויקט ולצרכים של הלקוחות. בטווח הארוך, השאיפה היא להגיע למצב שבו המוצר המפותח מבטל את הצורך בפיתוחים אחרים. חוץ מזה, כדאי להשתמש במדדי יעילות שונים על מנת להשוות בין תוצרי פיתוח של חברות שונות. 
ב. אמינות – תוצר של הנדסה אוירונאוטית חייב גם להיות אמין. האמינות קובעת האם ניתן יהיה לסמוך על התוצר, האם אפשר לשדך אותו אל מוצרים אחרים והאם הוא מסכן את הלקוחות או את המשתמשים. בשביל לבחון את האיכות של תוצר הפיתוח, בוחנים את אמינותו גם ביחס למטרות המקוריות וגם ביחס לשאר המוצרים התעשייתיים שקיימים בענף או בתחום. 
ג. גמישות – אחד היתרונות הגדולים של תוצרי פיתוח מהתחום של הנדסה אוירונאוטית הוא גמישות. כאן מדובר על גמישות לשינויים, כמו למשל בגלל פיתוחים טכנולוגיים חדשים או רכישת ידע שלא היה קיים קודם לכן. במילים אחרות, בתחום הזה מפתחים מוצרים עם הפנים קדימה ומשתמשים בגמישות על מנת לשנות ולעדכן אותם.

בחירת הגורם שאחראי על הנדסה אוירונאוטית

כפי שאפשר להבין, התמחות בתחום הספציפי של הנדסה אוירונאוטית דורשת מידה רבה של ניסיון ומקצועיות. התמחות כזו נמדדת באיכות התוצר והיא כוללת בתוכה את היכולת של אנשי המקצוע לעקוב אחר החידושים השונים בענף. בשביל לבחור בצורה נכונה את אנשי המקצוע שאליהם כדאי להעביר את האחריות על הפיתוח, רצוי לקבל המלצות ולבדוק את מספר שנות הניסיון. 

לסיכום, הנדסה אוירונאוטית עוסקת בפיתוח כלי טיס אך יכולה לסייע גם לשדרוג של ענפי התעשייה. לתחום הזה יתרונות רבים שמיושמים בארץ, בעולם ובצבא. 
הפוסט פורסם ראשון בבלוג מדיום בתאריך 12.02.20

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה