יום רביעי, 17 ביולי 2019

אנליזות חוזק


אולי המונח אנליזות חוזק יישמע לכם מעט כמו סינית אך אחרי שנסביר לכם על מה מדובר, תבינו לא רק כיצד בודקים אותם אלא עד כמה הן חשובות. כמובן שמדובר בתחום מדעי מאוד מורכב ואי אפשר לדבר עליו בעומק במאמר קצר אך בכל זאת תקבלו הרבה פרטי מידע על האנליזות הללו בהמשך.

מהן בדיוק אנליזות חוזק?

אי אפשר להתחיל לדבר על אנליזות חוזק בלי הסבר קצר מהן בכלל אנליזות ומה הקשר לחוזק. אנליזה היא למעשה בחינה פרטנית מאוד, מכאן גם שמה, של חומרים או מוצרים מסוימים. כמובן שיש חשיבות רבה לאנליזות חוזק לשמירה על הביטחון אך יש לזכור כי לכל מוצר מבצעים את האנליזות הללו בעיקר אם מדובר על מוצר שיש חשש שיתפרק באמצע השימוש. אנליזות באופן כללי נועדו לבחון מוצרים מסוימים אך אנליזות חוזק באופן ספציפי בוחנות את ה עמידות שלו בפני משקל נגדי, שיכולה להתרחש גם בגלל הפעולה שלו בעצמו.


מדוע אנליזות אלו חשובות?

אנליזות חוזק חשובות גם כדי שהמוצר יהיה תקין לאורך זמן ולא ייהרס או יישבר, אך בראש ובראשונה כדי לשמור על בטיחותם של המשתמשים. אנליזות חוזק יכולות להתבצע על רכבת הרים, על טרקטור, על רכב וגם על מוצרים קטנים יותר כמו למשל מקדחה. האנליזות בוחנות מה יקרה למוצר או לחומר בכל מיני מצבים כך שלא נהיה מופתעים כאשר נשתמש בו. כך ניתן לשמור על שלמות הגוף, להבין מה תהיה ההתנהגות של החומר שעליו מופעל החוזק עם אותו מוצר וכן הלאה. אנליזות אלו חשובות במיוחד בעיקר כאשר ישנם מוצרים שנושאים אנשים אחרים כמו כלי רכב או כלי תעופה.

לקריאה נוספת על מהנדס אזרחי הכנסו>>

אלו סוגי אנליזות קיימות?

·        אנליזות חוזק הם שם כולל למגוון רחב שלבדיקות כי את החוזק אפשר וגם צריך לבדוק בכמה מובנים. ראשית, יש לבדוק מה יקרה למוצר או לחומר מסוים כאשר מעמיסים עליו. ההעמסה יכולה להיות מסוכנת מאוד ולהוביל לקריסה של המוצר או הכלי.
·        חשוב לבדוק גם מצבים בהם המוצר קורס, בעיקר כאשר מדברים על בניין. כל מבנה שבונים החל מבניין מגורים ועד מנהרה או גשר חייבים להיבדק באנליזות חוזק. אם הבדיקה לא תתבצע או תתבצע באופן שאינו מקצועי ויסודי עם כל הווריאציות האפשריות, זה יהיה מסוכן. לעתים גם כאשר המבנה או המוצר קורסים אפשר לצמצם את הפגיעות בזכות המבנה שלו.
·        למה שהמבנה יקרוס? הוא יכול לקרוס בגלל העמסה, הוא יכול לקרוס בגלל אובדן של חלק בעקבות פגיעה ישירה של כלי רכב או של טיל ויכול להיות שהוא פשוט רועד. אם התהודה שלו ושל הקרקע תהיה זהה יש סיכוי שהוא יקרוס כאשר גם רעידת אדמה יכולה לפגוע. זה דבר שצריך להיבדק כמו כל שאר הגורמים.
·        אז אמרנו שהמוצר או המבנה יכולים להתעוות ויכול להיות שהם ייפגעו אך יש הבדל בין פגיעה או השפעה כאשר הם בתזוזה לעומת מצב סטטי לכן יש לבדוק את שני אלו.
·        כמו כן, יש לבדוק את ההשפעה של הטמפ' על אנליזות חוזק.

מי יכול לבדוק את האנליזות?

את האנליזות השונות ניתן לבדוק רק כשבוחנים את העקרונות הפיזיקליים שפועלים על המוצר או ממנו בפועל. אי אפשר לדבר רק באופן תיאורטי כי למעשה באופן תיאורטי נוכל להישאר עם ספק גדול מאוד, בעיקר כאשר מדובר במוצרים או כלים כבדים ומסוכנים מאוד כמו כלי רכב או כלי תעופה. אמנם לא כל מוצר עובר ניסוי אך יש חברות שמחזיקות במיטב המהנדסים כדי להעניק אישור למוצר מסוים, כולל שדרוגים או תיקונים אם יש צורך. הבדיקות מתבצעות בעזרת אמצעים מיוחדים וכוללים כמובן שינויי מזג אוויר וטמפ' בהתאם לצורך, העמסות חריגות כדי לבדוק נקודות קיצון וכן הלאה.

הפוסט פורסם ראשון בבלוג מדיום בתאריך 17.7.19 https://medium.com/@doronandasa/%D7%90%D7%A0%D7%9C%D7%99%D7%96%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%95%D7%96%D7%A7-bc37d73bfaf4

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה