יום שלישי, 26 ביוני 2018

תכנון מבנים


לא כל כך פשוט להקים מבנה

הקמת מבנה היא אחת הפעולות שאנו נחשפים אליה באופן שגרתי גם בלי להתאמץ. מספיק שנעבור ברחובות בשכונה או בצירים מרכזיים בעיר וניחשף להקמת מבנים שנעשית בקצב מסחרר ולגבהים שבעבר היו רק בחלומות. הקמת מבנה כרוכה בהרבה תכנונים מקדימים ומדידות שמתבצעות מההתחלה ועד לסוף הבנייה כאשר המבנה כבר מוכן. יש הרבה פרמטרים שאליהם מהנדס אזרחי, המהנדס שאחראי על הבנייה ובקיא בה, צריך להתחשב בין היתר עיצוב, עבודה לפי הדגשים של היזם או הלקוח וכמובן יותר מהכול, הבטיחות.

תכנון חכם יותר יוביל למבנים חכמים יותר

·        מבנה חכם הוא מבנה שתלוי מאוד באיכות ההנדסה שמאחוריו. מהנדס אזרחי ומהנדסי בניין רבים עומלים על הקמת מבנים שונים יום וליל כאשר גשרים, מבנים ציבוריים ומנהרות משפרים משמעותית את שגרת חיינו. המבנים האלו דורשים הרבה תכנונים שמעבר לבנייה הרגילה צריכים להיות כרוכים בהבנה של האזור והצרכים שלו שיכולים להשתנות באופן קיצוני ממקום למקום.

·        בנייה חכמה היא בנייה שחושבת גם על העתיד. מלבד בנייה ירוקה שמטיפה עם הסביבה, הבנייה צריכה להכין את המבנה לצרכים העתידיים שלו. למשל, תכנון ניקוז קלוקל יכול להיות בר השפעה באופן מידיי על השימוש במבנה, כאשר לא רק במבני מגורים העניין הזה חשוב אלא גם במקומות ציבוריים ובעיקר בגשרים ובמנהרות, אך לטווח הארוך הוא יהיה בלתי הפיך. המהנדסים חייבים לחשוב על צירי גישה כדי לטפל במקרים כאלו וככל שהתכנון יהיה חכם יותר המבנה עצמו יתוחזק ויטופל ביתר קלות.

מבנה יעיל שמוכן לכל תרחיש

תכנון חכם של המבנה לא בא לידי ביטוי רק ביכולת שלנו לתקן או לפתור בעיות בעת שהן קורות אלא בניצול האנרגיה במבנה והצורך של המשתמשים בו. מבנים שמכילים חלל גדול במרכז המבנה שייעטף בלוחות פוליגל יכול לספק תאורה טבעית שתחסוך בעלויות משמעותיות. גם פתחי האוורור צריכים להיות מתאימים ולהיות מוכנים למקרים של שריפות וכמובן טרור. גם אם הבנייה יכול להיות יותר יקרה והתכנון יהיה ארוך ומסובך, כשמקימים מבנה צריך לחשוב לטווח הארוך וככל שהתכנון יהיה יותר חכם ויעיל, כך גם המבנה שישרת את האוכלוסייה לשנים רבות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה